بررسی آخرین داده‌های تارنمای گوگل ترندز نشان می‌دهد که میزان توجه کاربران ایرانی به اینستاگرام حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است، این داده‌ها همچنین از کاهش ۸۰ درصدی توجه ایرانیان به واتساپ حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فناوری «جیرفت من» به نقل از برنا؛ برنامه ویژۀ حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی از سکوهای ایرانی از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم شروع شده است.

دولت سیزدهم با همکاری صاحبنظران این حوزه در آبان ماه سال گذشته “طرح حمایت از کسب و کارهای بومی مبتنی بر فضای مجازی” راه هم تصویب کرد که مراحل اجرایی آن در حال طی شدن است.

فرآیند حمایت از سکوهای داخلی برای ترغیب مردم جهت استفاده از آن‌ها با وقوع حوادث پاییز و زمستان گذشته مسیر جدیدی پیدا کرد و تصمیم نهادهای ذی‌صلاح جهت محدود کردن دو سکوی آمریکایی که نقش فعالانه‌ای در تشدید آشوب‌های خیابانی ایران ایفا می‌کردند و بنایی هم برای اصلاح رویۀ خود نداشتند، سبب شد تا متولیان اجرایی با همراهی مدیران رسانه‌های اجتماعی کشور با تلاش شبانه‌روزی سعی کنند تا نیاز مردم را رفع کنند.

تصویب طرحی که پیشتر به آن اشاره شد، حمایت‌های زیرساختی و ترویجی از سکوهای بومی از جملۀ این موارد حمایتی بود.

بررسی اقبال مردم به استفاده از سکوهای ایرانی و روند تغییرات توجه آن‌ها به رسانه‌های اجتماعی داخلی و خارجی موضوعی است که در گزارش حاضر بررسی کرده‌ایم.

گوگل‌ترندز یکی از ابزارهای مجموعه آلفابت است که میزان جستجوی کلمات مختلف توسط کاربران در ابزارهای گوگل را به نمایش می‌گذارد، بررسی و تحلیل داده‌های دریافتی از این ابزار به تحلیلگران کمک می‌کند تا دیدی کلی و نسبتاً دقیق نسبت به رفتار کاربران در مواجهه با پدیده‌های مختلف پیدا کنند؛ چرا که بدیهی است، موضوعی که برای مردم جایگاه بالاتری داشته باشد، دفعات بیشتری هم توسط آن‌ها جستجو می‌شود.

داده‌های این ابزار گوگل به خوبی نشان می‌دهد که در یکسال گذشته چه تغییرات محسوس و قابل اعتنایی در میزان توجه کاربران ایرانی به دو رسانه اجتماعی اصلی  بومی و خارجی مورد استفاده آن‌ها اتفاق افتاده است. اطلاعات به دست آمده از این لحاظ قابل تعمیم به شرایط کلی جامعه خواهد بود که کاربران هر میزان استفادۀ بیشتری از یک ابزار داشته باشند به طبیعی جستجوی بیشتری هم دربارۀ آن انجام می‌دهند.

بررسی‌ خروجی نمودارهای تولید شده توسط ابزار گوگل ترندز نشان می‌دهد که میزان توجه کاربران ایرانی به پیام‌رسان آمریکایی واتساپ با کاهشی حدود ۸۰ درصدی از 93 به ۲۱ کاهش یافته است همچنین داده‌های این ابزار گوگل‌ حکایت از این دارد که میزان توجه و جستجوی کاربران ایرانی دربارۀ شبکۀ اجتماعی آمریکایی اینستاگرام با کاهش بیش از 60 درصدی طی یکسال گذشته از 82 به ۳۱ رسیده است.

این داده‌ها درخصوص دو سکوی ایرانی روبیکا و ایتا روندی کاملاً معکوس را نشان می‌دهد، وفق آمار گوگل ترندز میزان توجه کاربران ایرانی به روبیکا طی یکسال گذشته با رشد حدود ۸۰ درصدی از ۳۷ به ۶۶ رسیده است.

توجه کاربران ایرانی به پیام‌رسان ایتا هم با افزایش بالغ بر 250 درصدی از ۱۲ به ۴۲ رسیده است.

البته شواهد و قرائن متقن دربارۀ میزان کاهش توجه و استفادۀ ایرانی‌ها از اینستاگرام محدود به داده‌های گوگل‌ترندز نیست، بررسی اطلاعات موجود در پایگاه اینترنتی معتبر و بین‌المللی Statcounter هم نشان می‌دهد که متوسط تولید ترافیک ایرانی‌ها بر بستر اینستاگرام نسبت به روزهای پر بازدیدش کاهش حدود ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند.

تغییر نسبت تولید ترافیک داخلی به خارجی دیگر نکته‌ای است که موید صحت آمار فوق است، براساس اظهارنظر برخی متولیان فضای مجازی کشورمان در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از ترافیک کاربران ایرانی به مسیرهای بین‌المللی تعلق دارد و باقی‌ماندۀ نیازهای مردم از طریق ترافیک بومی تأمین می‌شود.

انتهای خبر/

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 9 =