به گزارش خبرنگار جیرفت من به نقل از خبرگزاری ایرنا گفت” رییس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جیرفت روز چهارشنبه در این نشست اظهار کرد: ساختمان این اداره مربوط به دهه ۶۰ و غیرایمن است.

جواد فاریابی افزود: اتاق های این ساختمان کوچک و بخش بایگانی هم گنجایش لازم را ندارد.

وی اضافه کرد: ٢ قطعه زمین در اختیار داریم اما به دلیل نبود اعتبار اقدامی برای ساخت ساختمان جدید نشده است.

این مسئول در ادامه به کمبود نیروی انسانی هم اشاره کرد و گفت: چارت این اداره ۳۶ نفر است اما فقط چهار نفر نیرو داریم و با اینکه ۱۰ نفر بازنشسته شده‌اند تنها یک نفر نیروی جدید جذب شده است.

فاریابی در عین حال بیان کرد: با وجود این شرایط، ۹۸ درصد اسناد اراضی ملی شهرستان صادر شده و ۲ درصد مانده که به علت مشکلات میان ادارات دولتی بوده است.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک جیرفت افزود: اسناد حدود ۴۰ درصد اراضی کشاورزی صادر شده است و برای انجام مابقی نیاز به نیروی متخصص داریم.

زندان جدید نیازمند اعتبار

رییس زندان جیرفت هم بیان کرد: برای ساخت زندان جدید که در خارج از شهر قرار دارد ۱۲ هکتار دیوار کشیده و فنداسیون انجام شده اما منتظر اعتبار هستیم.

محمدرضا شریفی با بیان اینکه از سال ۹۷ ساخت این زندان آغاز شده گفت: هر سال ۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است که اگر اعتبار تامین شود تا سه سال آینده این زندان راه‌اندازی می‌شود.

گلایه از کم بودن سهمیه آرد

فدایی رییس کارخانه آرد جیرفت هم در این دیدار گفت: کارگروه تخصصی برای سهمیه آرد تشکیل شود چرا که در مقایسه با دیگر کارخانه ها سهمیه کمتری به ما داده می شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ نفر نیرو داریم و کارخانه ماهی هشت میلیارد ریال هزینه دارد افزود: پروانه بهره‌برداری ما پنج هزار تن در ماه است اما فقط ۵۰۰ تن به ما آرد می‌دهند و انتظار داریم سهمیه سه کارخانه جنوب کرمان را جدا در نظر بگیرند.

کشمکش معدن دار با مردم بومی

تعارض و اختلافاتی که یکی از معادن مس جیرفت با برخی از بومیان منطقه از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدار مطرح شد.

شمس الدینی نماینده یکی از ایل‌های ساکن اسفندقه شهرستان جیرفت در این نشست گفت: بیشتر کارکنان معدن از یکی از ایل‌های این منطقه به کار گرفته شده‌اند و ما این گلایه را داریم که از بقیه مردم منطقه بهره‌ گرفته نشده است.

وی افزود: آیا انتقاع معدن برای مردم یا قشر خاصی است که نیروهای بازنشسته و حتی کارمندانی که انصراف داده‌اند بر سر کار رفته‌اند اما از اهالی بیکار منطقه کمتر بهره گرفته شده است؟

این فرد با اشاره به یکی دیگر از مشکلاتی که به گفته وی معدن برای آنها ایجاد کرده بیان کرد: ابن معدن چاه بالادست ما را اجاره کرده و مصرف صنعتی می کند در حالی که موتور چاه آنها ۲۴ ساعته کار می کند، اما موتور چاه‌های کشاورزی ما به دلیل دستورالعمل زمان دار است.

نهاوندیان نماینده معدن نیز گفت: از سال ۹۸ کارخانه کنسانتره مس را راه‌اندازی کردیم و ۵۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داریم که ۹۸ درصد نیروی بومی و از ایل‌های مختلف منطقه هستند.

وی افزود: تلاش می کنیم با توسعه ۱۰ تا ۲۰ درصدی تا سال آینده وسعت کارخانه را بیشتر کنیم و اگر آب و برق تامین شود می توانیم اشتغالزایی را به سه هزار نفر برسانیم.

حجت الاسلام پورخاقانی رییس سازمان قصایی نیروهای مسلح هم ضمن توصیه به صاحبان معدن به جلب رضایت مردم بومی اظهار کرد: حاکمیت آرامش بر معدن و اطراف آن موجب می شود تولید آن افزایش یابد.

همچنین مقرر شد نشستی با حضور دادستان عمومی و انقلاب جیرفت، نماینده مردم محلی و نماینده معدن در هفته آینده برای بررسی جزییات تشکیل شود.

انتقال آب هلیل رود به شمال کرمان

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این نشست موضوع انتقال آب سرشاخه‌های هلیل به شمال استان بود که فردی در این زمینه با گلایه از اینکه این طرح اجرایی شود خواستار ورود به این مساله شد.

مشکلات توسعه فرودگاه جیرفت

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح و معاون قوه قضاییه بعد از این نشست از نزدیک از فرودگاه جیرفت دیدن کرد و با مشکلات توسعه آن آشنا شد.

یکی از مشکلات توسعه این فرودگاه نامشخص بودن مالکیت زمین های اطراف آن خوانده شد؛

همچنین جاده موانع پروازی ایجاد کرده است و نیاز به دیوارکشی فرودگاه به جای حصارهای موجود است.

توسعه نیافتن فرودگاه، امکان پرواز هواپیماهای پهن پیکر را ناممکن کرده است.

انتهای خبر/

توسط ادمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =