با شناخت و بصیرت به جنگ کرونا ویروس برویم

به گزارش سایت جیرفت من: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا سعادت فر امام جمعه جیرفت در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت:

بسم الله الرحمن الرحیم

*الحمدلله رب العالمین العاقبه للمتقین

*یکی از سوالات اساسی که در جامعه مطرح هست و در هر موضوعی خوب هست که مورد توجه و التفات قرار بگیرد، شناخت دقیق نسبت به یک موضوع هست.

*در هر جامعه‌یی موضوعات مختلفی اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات موضوع، یک موضوع سیاسی هست، گاهی اوقات یک موضوع اقتصادی است، گاهی اوقات یک موضوع بهداشتی است.

*یک موضوعی که در جامعه اتفاق می‌افتد. جامعه بایستی نسبت به این موضوع، شناخت کافی را داشته باشد تا دچار هراس مضاعف، هراس نابجا، هراس کاذب و هراس مجازی نشود و هم دچار غفلت بی‌مورد، دچار تسامح و تساهل بی‌جا هم نشود و بتواند براساس واقعیت‌ها تصمیم بگیرد و با آن موضوع مواجهه داشته باشد.

*این شناخت دقیق را که عاملی هست برای عدم غفلت از یک طرف و عدم هراس نابجا از طرف دیگر، این را ما، بصیرت می‌گوییم.

*بصیرت، فایده‌اش این است که یک شناخت کامل را، یک شناخت همه بُعدی را راجع به یک موضوع به ما می‌دهد که باعث می‌شود ما نه هراس نابجا داشته باشیم و نه غفلت ناصواب داشته باشیم.

*راجع به این قضیه ویروس کرونا هم، ما بایستی یک شناخت دقیقی را داشته باشیم.

*دوتا نگاه را می‌شود ما به این ویروس داشته باشیم. یا به عبارت دیگری، می‌شود گفت دوتا نگاه الان در سطح جامعه‌ی ما نسبت به این ویروس وجود دارد.

*یک نگاه این هست که این یک بیماری است. مثل خیلی دیگه از بیماریها دیگری که اتفاق می‌افتد.

*بیماری گاهی اوقات شیوع‌اش زیاد است، گاهی اوقات کم است و گاهی اوقات خطرش حداقلی است و گاهی اوقات حداکثری هست.

*در طول تاریخ هم ما موارد مختلفی داشتیم، یک زمانی فلج اطفال بوده، یک زمانی طاعون بوده، یک زمانی وبا بوده است.

*پس یک نگاه این است که بگوئیم یک بیماری است. خوب در مقابل بیماری، بایستی اقدام درمانی را انجام داد از یک طرف، اقدام پیشگیرانه را باید انجام داد از سوی دیگر، اگر بیماری باشد.

*اما یک نگاهِ دومی هم به این جریان ویروس کرونا در سطح جامعه و بین نخبگان جامعه وجود دارد و آن این هست که این ویروس، یک بیماری طبیعی نیست. بلکه این یک جنگ هست. به هر حال جنگ‌ها، انواع و اقسامی دارد، یک زمانی جنگ، جنگ سخت هست، جنگ نظامی است، یک زمانی جنگ، جنگ سیاسی است، یک زمانی جنگ، جنگ اقتصادی است، یک زمانی جنگ، جنگ فرهنگی است و یک زمانی هم جنگ، جنگ بهداشتی است و این را ما در طول تاریخ هم داشتیم مواردی که از این قضیه استفاده شده است، یک نمونه بارز آن حملات شیمیایی رژیم بعث بود. حملات شیمیایی خودش یک نوع جنگ بود که تلفیقی بود هم جنگ نظامی بود و هم جنگ بهداشتی بود، جنگ در مقابل سلامت مردم بود.

*نمونه‌های دیگری را هم در تاریخ داریم که تلفیقی و ترکیبی نیست. یعنی بُعد نظامی اصلاً ندارد و این هم در طول تاریخ بوده، شما اگر نگاه کنید، ائمه‌ی معصومین ما خیلی‌هاشان که به شهادت رسیدند با مصمومیت‌ها به شهادت رسیده‌اند. این مسمومیت‌ها چی بوده؟ اینها یک نوع جنگ بوده، یک نوع شهادت بوده است. ما آن ائمه‌ی معصومین را هم شهید می‌دانیم. بدون اینکه یک قطره‌ی خونی الظاهر ریخته بشود، بخاطر اینکه پُشت قضیه یک توطئه بوده برای شهادت رساندن ائمه، منتها از طریق مسائل بهداشتی، از طریق مسائل پزشکی و الظاهر یک سم و زهر بوده است.

*لذا این جنگ‌های بیولوژیک که الان می‌گویند، اینها یک چیز جدیدی نیست، اینها در گذشته‌ها هم بوده، منتها به هر حال هر زمانی ابزارش متفاوت شده است، شیوه‌هایش متفاوت شده است. خوب؛ این هم نگاه دوم هست به این جریان ویروس کرونا.

*اما واقع امر کدام است؟ آیا واقعاً این ویروس کرونا یک بیماری عادی و طبیعی است مثل خیلی دیگه از بیماری‌های دیگه که در سطح جوامع بشری محقق شده است یا اینکه نه؛ از نوع یک تهاجم و از نوع یک جنگ هست.

*خوب؛ شاید برای برخی این سوال پیش بیاد که چه فرقی می‌کند؟ بگوئیم که این ویروس، یک بیماری است، یا بگوئیم این ویروس، یک نوع جنگ هست.

*خوب؛ به هر حال ما باید در مقابلش باید بهداشت را رعایت کنیم، نکات پیشگیری و ضدعفونی را رعایت بکنیم و از آن طرف بایستی به فکر درمان بیماران هم باشیم، حالا می‌خواهد جنگ باشد؛ می‌خواهد یک بیماری طبیعی باشد. چه فرقی می‌کند؟

*فرق بین این دوتا بسیار مهم است و اتفاقاً آنجایی که جامعه‌ی ما بایستی بصیرت داشته باشد همینجا هست، که متاسفانه احساس می‌کنم بعضی نسبت به پاسخگویی این سوال و تجزیه و تحلیل این مبنا، حالا عامدانه یا جاهلانه یا سهواً مسامحه می‌کنند و می‌گویند که جای این بحث‌ها الان نیست، فرقی نمی‌کند حالا هرچی که هست شما فعلا به فکر پیشگیری و به فکر درمان باشید‌.

*اما به اعتقاد بنده؛ لازم هست که مشخص بکنیم که فایده‌ی این که ما این ویروس را یک بیماری بدانیم چی هست؟ و فایده‌ی این که ما این ویروس را یک جنگ بدانیم، چیه؟

*اگر چه در هر صورت ما وظیه‌مان پیشگیری هست، وظیفه‌مان درمان هست، اما خیلی تفاوت‌های دیگر هم هست.

*شما یک دفعه‌یی یک شخصی در یک سانحه تصادف دستش می‌شکند، یک دفعه‌یی کسی در یک عملیات تروریستی دستش میشکند، یک کسی در یک عملیات نظامی کُشته می‌شود، یک کسی در اثر یک بیماری کُشته می‌شود. در هر دوتای اینها، آنهایی که کُشته شده‌اند باید دفن بشوند و آنهایی که مصدوم شدند، هر دو باید درمان بشوند. اما آیا بین این دوتا تفاوت هست یا تفاوت نیست؟ قطعاً این اینها تفاوت هست.

*آنجایی که یک نفری در اثر یک سانحه تصادف یا بلای طبیعی دستش شکسته، آنجا جامعه هیچ حساسیتی برایش ایجاد نمی‌شود. جامعه می‌گوید فقط درمان، اما آنجایی که در اثر یک سانحه تروریستی، دستی می‌شکند، آنجا جامعه علاوه به اینکه به فکر درمان این دست هست، به فکر مقابله با آن تروریست‌ها هم هست، به فکر دفاع از خودش هست و به فکر تهاجم به دشمن هم هست، یعنی یک جامعه در مواجهه با یک بلا، اگر این بلا را طبیعی دانست، یک آرایشی می‌گیرد و اگر این بلا غیر طبیعی باشد، یک آرایش دیگری می‌گیرد.

*یکدفعه بلا دست بشر نیست، مثلاً جایی که زلزله پیش می‌آید، یک جایی سیل پیش می‌آید، در اینجا تنها کاری که جامعه وظیفه‌اش هست انجام بدهد، کمک به آن سیل‌زده‌ها، به آن زلزله‌زده‌ها است. تنها حالتش همین است و کار دیگری نمی‌تواند انجام بدهد.

*اما یکدفعه‌یی بلا یک تهاجم است. بلا یک توطئه هست. بلا یک جنگ هست، اگر این قصه باشد جامعه علاوه بر دفاع، علاوه بر آن درمان، کارهای پزشکی و بهداشتی انجام دادن، یک وظیفه‌ی تهاجم به دشمن و یک وظیفه‌ی دفاع در مقابل دشمن هم دارد؛ هم دفاع هم تهاجم.

*اینکه ما جامعه را در مواجهه با یک بلا بخواهیم تقسیم بندی بکنیم، می‌گوییم که اگر بلا طبیعی باشد، یک آرایشی جامعه پیدا می‌کند و اگر که بلا غیر طبیعی باشد، بلا دست‌ساز یک بخشی از جامعه باشد، بلا یک تهاجم باشد، یک عملیات تروریستی باشد؛ جامعه یک آرایش دیگری را پیدا می‌کند و بین این دوتا خیلی فرق هست.

*برای ما خیلی مهم هست که مشخص کنیم آیا این ویروس جنبه‌ی طبیعی دارد یا اینکه یک جنبه‌ی تهاجمی، یک توطئه و یک عملیات تروریستی دارد.

*واقع امر این هست که شواهد و قرائنی که دال بر این باشد که این ویروس، یک ویروس غیر طبیعی هست، بسیار زیاد است. اگر چه به ضرس قاطع نمی‌شود الان قضاوت کرد. اما بر اساس شواهد و بر اساس قرائنی که وجود دارد، اینکه این ویروس دست‌ساز بشر و به عنوان یک عامل تهاجمی به بشریت باشد، شواهد و قرائن‌اش بسیار زیاد است.

*در یک نگاه کُلی اگر بخواهیم به این قضیه نگاه بکنیم، مشاهده می‌کنیم که اول این ویروس از چین آغاز شده است. البته این مسبوق به سابقه هم هست، یعنی آنچه که فضای رسانه‌یی غالب ایجاد کرده، این است که از چین بوده است، و اِلّا ما این را در زمان‌های گذشته هم داشتیم مثلاً در بحث حج، در آن حجِ خونین، در آنجا هم اگر شما دقت می‌کردید، خیلی از کسانی که مکه مشرف شده بودند و از آب زمزم خورده بودند، اینها تا مدتی، بعضاً سه چهار ماه، اینها بیمار بودند و آنجا هم رگه‌هایی از این ویروس بود و در جاهای دیگر هم بوده است. منتها حالا آن چیزی که علنی و آشکار شده است و در فضای رسانه‌یی خیلی موج ایجاد کرده است، این بوده که از چین آغاز شده است.

*چرا از چین؟ به جهتی که چین یکی از رقیب‌های اقتصادی جدی برای آمریکا هست و بلکه رقیب اقتصادی نگوییم، یک دشمن هست. در جنگ اقتصادی، چین در مقابل آمریکایی‌ها دارد پیروز می‌شود.

*لذا اینکه آمریکایی‌ها دست به تولید این ویروس بزنند برای از بین بردن و تضعیف اقتصاد چین و از این طریق ضربه وارد بکنند به این رقیب، رقیب خودشان در مسائل اقتصادی، بسیار زیاد است.

*نکنه بعد؛ شما دقت بکنید، می‌بینید که بلافاصله بعد از چین، اگرچه در خیلی از کشورهای دیگر نفوذ پیدا می‌کند، حتی امروز شما دقت کنید در آمریکا هم نفوذ پیدا می‌کند، یعنی به هر حال اینجوری نیست که اگر دشمنی آمد یک تیری را انداخت، این تیر فقط به حریف‌اش آسیب بزند، این بازخودهایش به خودش هم خواهد رسید. این چیز طبیعی است. اما آنها حاضر می‌شوند که این بازخوردها را هم بپذیرند، البته تا امروز و دیروز امریکایی‌ها سعی می‌کردند که این بازخوردهای این ویروس را در کشور خودشان کتمان بکنند. اما این یکی دو روزه و خصوصاً امروز دیگه پذیرفتند که این ویروس به کشور آنها هم حمله‌ور شده است. خوب این قاعده اش هست وقتی که انسانی آمد یک بنیان شر را گذاشت، این بنیان شر دامان خودش را خواهد گرفت.

*شما دقت بکنید، می‌بینید علارغمی که خیلی از کشورها این آلودگی را بعد از چین پیدا می‌کنند و بعضاً خیلی آلودگی‌هایشان از ایران هم بیشتر هست، اما ایران بُلد می‌شود؛ حتی اینقدری ایران در فضای رسانه‌یی بُلد می‌کنند که از چین هم بالاتر هست، در ایران هم وقتی که می‌خواهند بُلد بکنند، می‌بینیم که نقطه‌ی آغازش از قم می‌شود در حالی که شما وقتی که دقت می‌کنید، می‌بینید قم هیچ ارتباط بین‌المللی مستقیم یا به عبارت دیگر هیچ راه ارتباطی مستقیم بین‌المللی با هیچ جای دنیا ندارد، نه آب دارد، دریا دارد، نه ریل دارد و نه فرودگاه دارد و این ویروس، یک ویروس داخلی نبوده و همه قبول دارند که این ویروس، یک ویروس وارداتی است.

*وقتی که یک ویروسی وارداتی است، این از کجا وارد شده است؟ از یکی از مرزها وارد شده است. یا مرزهای زمینی، یا مرزهای آبی دریایی، یا مرزهای هوایی.

*هیچ کدام از این مرزها در قم وجود ندارد، چی می‌شود که یکدفعه اینگونه معرفی می‌شود که این ویروس اولش از قم منتشر شد؟ و بعد در قم هم بیایند زوم بکنند روی طلبه‌ها و بگویند طلبه‌ی چینی بوده، طلبه‌های چینی این ویروس را آوردند.

*چرا این اتفاق می‌افتد؟ به جهتی که شما نگاه می‌کنید و می‌بینید قم، ام‌القرای جهان اسلام است. ایران را اگر ام‌القرای جهان اسلام بدانیم، قم ام‌القرای ایران اسلامی است.

*انقلاب اسلامی برخواسته‌ی از قم هست، روحانیت رکن اصیل انقلاب دینی هستند، شما دقت می‌کنید می‌بینید دقیقاً اینها دارد هدف گرفته می‌شود، شما دقت می‌کنید می‌بینید که در جریان ترور سردار سلیمانی، ترامپ اعلام می‌کند که ۵۲ نقطه‌ی حساس مذهبی ایران را می‌زنم. شما نگاه می‌کنید و می‌بینید در ویروس کرونا این اتفاق افتاد، یعنی شما می‌بینید که حتی خارج از ایران در عراق، کربلا، نجف حرم اهل بیت علیهم السلام بسته می‌شود، در ایران حرم‌ها با محدودیت مواجه می‌شوند، مساجد تعطیل می‌شود، نمازجمعه‌ها تعطیل می‌شود.

*اینها نشان دهنده‌ی این هست که یک اهدافی پشت کار بوده است. چرا این ویروس از شهرهای دیگه آغار نشده است؟ اتفاقاً ما اعتقادمان بر این است که در قم پزشکان حاذقی وجود داشتند که در قم این ویروس را تشخیص دادند. نه اینکه بگوئیم اول جا در آنجا بوده است.

*قطعاً در شعرهای دیگر هم بوده است. اما آنجا به واسطه‌ی پزشکان حاذقی که وجود داشتند، آنجا اول جایی بوده که تشخیص داده شده است.

*پس ما وقتی که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این ویروس قطع به یقین، احتمال قوی، یک جنگ هست، یک جنگ بیولوژیک هست و یک امر طبیعی نیست.

*ممکن است بعضی‌ها بگویند؛ این در همه جای دنیا است. اگر که جنگ بود می‌بایست فقط در داخل ایران باشد. نه این را عرض کردم گاهی اوقات یک آتش جنگ، خیلی اطراف خودش را هم می‌سوزاند. آتش که بگیرد تر و خشک با هم می‌سوزند‌، اما هدف کجاست؟ هدف در بُعد اقتصادی چین و در بُعد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.

*بنیان این ویروس را کیا گذاشتند؟ اینها چیزهایی است که الان به نحو احتمال و تخمین می‌شود گفت، اما به فضل الهی اینها در آینده اثبات خواهد شد.

*ما اعتقادمان بر این هست که بنیان این ویروس توسط رژیم صهیونیستی است. چرا که قرآن کریم در سوره‌ی مبارکه‌ی مائده آیه‌ی شریفه‌ی ۸۲ می‌فرماید که “لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ” دشمن تراز اول مومنین یهودی‌ها هستند، یهود به معنای این تفکر صهیونیست است. اینها دشمن تراز اول جهان اسلام هستند. اینها کسانی بودند که شهادت ائمه‌ی معصومین ما را هم با این عملیات‌های مسموم کردن، با این ترورهای ناجوانمردانه بنیان‌گزارش همین‌ها بودند.

*در طول تاریخ بشریت هم خیلی از علمای ما، خیلی از بزرگان ما، خیلی از مسائل و مشکلاتی که در طول تاریخ برای جهان اسلام به وجود آورده شده، آن بنیان گذاران فکری‌اش صهیونیست‌ها بودند، یهودی‌ها بودند و چرا این کار را انجام می‌دهند؟

*چند عامل دارد؛ یعنی ما باید به آن اهداف این عملیات توجه داشته باشیم، اینکه شما می‌بینید، حضرت آقا در یکی از پیام‌هایشان تعبیر رزمایش را بکار می‌برند یا اینکه امروز به وزارت دفاع ماموریت می‌دهند، اینها خودش تعبیر کننده‌ی این فرضیه‌ها هست که این به نوعی یک عملیات طراحی شده توسط دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

*اهداف آنها از این کار چی هست؟ و ما باید این اهداف را بشناسیم تا جامعه هوشیار باشد. باز تاکید می‌کنم ما اگر این بحث ویروس کرونا را صرفاً یک بیماری بدانیم؛ تمام ذهن جامعه فقط بر پیشگیری و درمان متمرکز می‌شود که این نکته را تاکید می‌کنم؛ اگر ما این ویروس را صرفاً یک بیماری بدانیم، تمام ذهن آحاد جامعه ما و مسئولین ما بر پیشگیری و درمان متمرکز می‌شود.

*در حالی که اگر این صحنه، صحنه‌ی جنگ باشد، ما علاوه‌ی بر بهداشت، علاوه‌ی بر پیشگیری، علاوه‌ی بر درمان، باید به فکر دفاع و به فکر تهاجم هم باشیم، باید به همه‌ی ابعاد، وقتی که آدم توی خط مقدم جنگ قرار می‌گیرد باید همه‌ی زوایای میدان را ببیند.

*شما دقت بکنید، ببینید چندتا هدف را دشمنان ما دنبال می‌کنند؛ بزرگترین هدف و مهمترین هدفی را که دنبال می‌کنند، بحث مقابله‌ی با مهدویت است. یهود از جمله‌ی معتقدترین و حتی صهیونیست‌ها از جمله‌ی معتقدترین افراد به مسئله‌ی ظهور هستند. همانگونه‌یی که بنی‌اسرائیل، می‌دانستند که موسایی متولد می‌شود و تاج و تخت فرعون را از بین می‌برد، فرعون هم می‌دانست، فراعنه هم می‌دانستند و اینکه توطئه کردند هر پسری متولد می‌شود بکشند برای چی بود؟ برای پیشگیری کرون از تولد موسایی بود که این موسی منجی است. این موسی قرار هست که بنی‌اسرائیل را، بلکه عالم بشریت را از دست فراعنه نجات بدهد.

*امروز هم، اینها می‌دانند که وجود مبارک حضرت ولیعصر (عج) با ظهور خودش، ریشه‌ی ظلم را، که ریشه‌ی ظلم در دست صهیونیست‌ها است، این ریشه‌ی ظلم را خواهد خشکانید.

*لذا تمام اهدافی را که اینها دنبال می‌کنند برای این هست که امر ظهور به تاخیر بیافتد. آنها می‌دانند امر ظهور را نمی‌توانند متوقف بکنند، همانجوری که می‌دانستند تولد موسی را نمی‌توانند جلویش را بگیرند اما حداقل معتقد بودند که شاید بتوانند به تاخیر بیاندازند، اگر هم بتوانند کلاً متوقف بکنند.

*لذا جامعه‌ی ما در مقابل این هدف دشمن باید چکار بکند؟ باید مراقب باشد که اعتقاد خودش را برای مسئله‌ی ظهور ، زمینه‌سازی کردن خودش را برای مسئله‌ی ظهور، اینکه “افضل الاعمال انتظار الفرج” هست، این باید در جامعه‌ی ما روز به روز بیشتر تقویت بشود. چون دشمن اینجا را هدف گرفته است.

*نکته دوم؛ آن چیزی که دشمنان ما هدف گرفتند، بُعد اعتقادی جامعه است. شما دقت بکنید که خیلی ساده لوحی است که ما وجود دشمن را در مقابل جمهوری اسلامی ایران ندید بگیریم. این بسیار ساده لوحانه است. بسیار ابلهانه و احمقانه است.

*‏شما دقت بکنید؛ ما از اول انقلاب، آن اقداماتی را که آمریکایی‌ها انجام می‌دادند برای اینکه انقلاب اسلامی پیروز نشود، کارهایی که ساواک انجام می‌داد، نتیجه نداد، ترورهای اول انقلاب، کارهایی که منافقین انجام می‌دادند، کارهایی که حزب توده انجام می‌داد، جواب نداد، ۸ سال دوران دفاع مقدس موفق نشدند، در جنگ فرهنگی، بعضی‌ها قبول نداشتند اما حضرت آقا بارها فرمودند جنگ فرهنگی را، موفق نشدند، چرا موفق نشدند؟ بعضی‌ها ممکن است بگویند که موفق شدند، نه موفق نشدند، چرا؟ چون شما می‌بینید که ما به برکت انقلاب اسلامی، شهید حججی‌ها را داریم، شهید حججی‌ها کسانی بودند که نسل سوم چهارم انقلاب بودند، شهدای مدافع حرم ما نسل سوم چهارم انقلاب بودند، کسانی که در مقابل با داعش می‌جنگیدند کسانی بودند که همان تفکر سردار سلیمانی را در سال ۵۷ و ۵۸ داشتند. با همان روحیات و سردار سلیمانی‌های آینده‌ی این نظام هم، همان‌ها خواهند بود، در جنگ اقتصادی موفق نشدند، می‌بینیم که هر چی آنها جنگ اقتصادی، تحریم‌هایشان بیشتر شد، می‌بینیم که ایران اسلامی قوی و قویتر شد. در بُعد نظامی قوی و قویتر شد. در بُعد فرهنگی قوی و قویتر شدیم. در بُعد سیاسی حمله کردند، حملات مختلفی که در بُعد سیاسی انجام دادند در هیچکدام موفق نشدند.

*به نظر شما آیا دشمن راه‌حلی را بجز اینگونه عملیات‌ها می‌تواند طراحی بکند؟ قطعاً تنها گزینه‌یی که به ذهن‌شان می‌رسد همین است.

*توی این قضیه، مشکل اساسی دشمن چیه؟ سلاح ماست؟ نه؛ آیا مسائل سیاسی است؟ مسائل اجتماعی است؟ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که دشمن دقتی که محاسبه می‌کند، می‌بیند که اگر قبل از پیروزی انقلاب شکست خورد، اگر در عملیات‌های قبل از جنگ، ابتدای پیروزی انقلاب انجام داده، شکست خورده، در طول دوران جنگ شکست خورده است، در جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چرا شکست خورد؟ بواسطه‌ی اینکه جامعه‌ی ایران اسلامی ما یک جامعه‌ی معتقد است، معتقد به خدا، معتقد به معنویات، معتقد به اهل بیت علیهم السلام است. این اعتقاد را چون در جامعه‌ی ما دیده، دیده چرا ما در جنگ علمی شکست نخوردیم؟ چرا احمدی روشن‌ها موفق شدند موتور علم را در این جامعه روشن نگه بدارند؟ بواسطه‌ی اعتقادات‌شان بود، در جنگ نظامی چرا سردار سلیمانی‌ها موفق شدند؟ چون اعتقادات‌شان بود. در جنگ سیاسی همین جور ، در جنگ‌های دیگر همین جور.

*لذا امروز تصمیم گرفته اعتقادات مردم ما را هدف بگیرد، اعتقادات، لذا شما الان می‌بینید امروز خیلی از شبهات را توی جامعه وارد می‌کنند و می‌گویند؛ مثلاً چرا اهل بیت ویروس را برطرف نمی‌کنند؟ که یکی دو تا نکته ظریف ایجا عرض می‌کنم.

*یک؛ آیا ما امام حسینی را دوست داریم که مریض ما را شفا بدهد؟ اگر امام حسین مریض ما را شفا نداد آیا محبت ما به این امام حسین (ع) باید کم بشود؟ آیا اعتقادمان به این امام حسین (ع) باید کم بشود؟ آیا امام رضا را بخاطر امام رضا بودنش اعتقاد داریم، ارادت داریم؟ یا امام رضایی را دوست داریم که امام رضا حاجات ما را برآورده بکند؟ کدام؟

*ما اعتقادمان این هست که اهل بیت خودشان ضواط مقدسه‌یی هستند و ما بایستی به آنها اعتقاد داشته باشیم، چه برای ما کار انجام بدهند و چه برای ما کار انجام ندهند. اتفاقاً بعضی وقت‌ها ما در طول تاریخ داریم که اینها ابزار آزمایش هست. شما نمونه‌اش را نگاه بکنید، وقتی که کفار می‌خواهند خانه‌ی کعبه را خراب بکنند، سپاه ابرهه می‌خواهد خانه‌ی کعبه را خراب بکند، خداوند در سوره‌ی مبارکه‌ی فیل می‌فرمایند که پرندگانی را فرستاد و این پرندگان آمدند و سپاه ابرهه را از بین بردند و کعبه خراب نشد.

*اما شما همین کعبه را می‌بینید که در طول تاریخ، مورد هجمه قرار گرفت، با منجنیق مورد حمله قرار می‌گیرد، چرا آنجا این سپاه الهی نمی‌آید؟ جنود اللهی نمی‌آیند با سنگ ریزه‌هایشان دفاع بکنند؟ آیا مال این است که کعبه خدای نکرده حقانیت ندارد؟ نه؛ اتفاقاً اینجا این هست که جامعه‌یی که الان اسلام آورده، این جامعه‌یی که ایمان آورده، این جامعه باید پای ارزش‌هایش بایستد، این جامعه دارد آزمایش می‌شود، آن زمان صدر اسلام بود، هنوز جامعه‌ی اسلامی شکل نگرفته بود به صورت جدی، قدرت و قوت پیدا نکرده بود، لذا جنود اللهی به کمک می‌آید اما در این مرحله، جامعه‌ی اسلامی هست، مسلمانان هستند، لذا باید بیایند و امتحان خودشان را پس بدهند، تا چه اندازه پای ارزش‌ها می‌ایستند؟ ما در طول تاریخ داشتیم، آمدند حرم امام حسین علیه السلام را با خاک یکسان کردند، شخم زدند، کشاورزی کردند، خوب آیا اینها نشان دهنده‌ی این است که امام حسین نمی‌تواند از حرم خودش محافظت بکند؟ لذا این تفکر، تفکر بسیار غلطی است. بله؛ ما وظیفه داریم از اعتقادات خودمان محافظت بکنیم، حراست بکنیم.

*وجود مبارک حضرت امیرالمومنین در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که “وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ” قسم می‌خورند به خدای متعالی که پیامبر گرامی اسلام را به نبوت برگزید، حضرت می‌فرمایند که “لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً” می‌فرمایند که شما مورد آزمایش قرار می‌گیرید آزمایش‌های سخت، حضرت می‌فرمایند که “وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً” شما غربال می‌شوید، “وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ” دیگ را اگر در نظر بگیرید وقتی که نخود و لوبیا تویش ریخته می‌شود و نخود و لوبیا می‌جوشند بالا و پایین می‌شوند. حضرت می‌فرمایند در اثر آزمایش‌های اللهی، انسانها اینجور بالا و پایین می‌شوند، خیلی انسانهایی که مدعی هستند توی امتحانات موفق نمی‌شوند، بعضی از انسانهایی که به ظاهر می‌گوییم ناموفق هستند، در امتحانات موفق می‌شوند، لذا این آزمایشات اللهی است، در عصر آخرالزمان، در قبل از ظهور، جامعه باید آزمایش پس بدهد تا چه اندازه اعتقادات‌اش برای اهل بیت قوی است؟ آیا اگر اهل بیت مریض‌ش را شفا ندادند، آیا اگر اهل بیت مشکلش را حل نکردند، آیا باز هم اعتقاد به اهل بیت دارد یا ندارد؟ این بحث مهمی است، دشمن امروز اعتقادات ما را هدف گرفته است.

*شما دقت می‌کنید، می‌بینید برخی از دشمنان داخلی هم دارند همین کار را می‌کنند، برخی از دشمنان داخلی هم امروز شما می‌بینید، می‌آیند و ترویج می‌دهند برای آرامش خودتان از موسیقی و از رقص استفاده بکنید، اینها برای چیه؟ برای اینکه یک جامعه‌یی از معنویات غافل بشود و اگر جامعه‌یی از معنویات غافل شد، آن موقع دیگه در مقابل حمله‌ی دشمن ۱۰۰درصد آسیب‌پذیر است؛ چون آن چیزی که ما را در مقابل دشمنان بیمه کرده بود اعتقادات‌مان بود.

*نکته‌ی سوم؛ هدف سومی را که دشمنان دنبال می‌کنند، بحث غفلت جامعه است. حضرت آقا فرمایش جالبی داشتند و فرمودند که این بحث ویروس کرونا، ما نمی‌خواهیم بگوئیم مهم نیست، اما آن اندازه هم که بعضی‌ها بزرگش می‌کنند، در آن حد هم بزرگ نیست، قریب به این مضامین حضرت آقا فرمودند؛

*ببینید، اگر یک رزمنده‌یی در میدان جنگ، تمام ذهن و فکر خودش را متمرکز شد به تک‌تیرانداز دشمن، از تانک دشمن غافل می‌شود، از حملات هوایی دشمن غافل می‌شود، از سایر آرایش‌های نظامی دشمن غافل می‌شود و قطعاً شکست می‌خورد.

*اگر ما الانِ، جامعه‌مان، تمام ذهنش، متمرکز به این ویروس بشود، تمام اخبار ما، رسانه‌های ما، تمام اینها بخواهند روی این ویروس متمرکز بشوند، باعث می‌شود که چه اتفاقی بیافتد؟ باعث می‌شود جامعه از خیلی از فعالیت‌های دیگر دشمنان غافل بشود. از اینکه آمریکایی‌ها به عراق حمله می‌کنند غافل بشود، از اینکه در هندوستان چه اتفاقی دارد می‌افتد غافل بشود، از اینکه ترکیه با سوریه دارند چه زمینه‌سازی‌هایی برای جنگ فراهم می‌کنند از اینها غافل بشود، از مشکلات اقتصادی توی جامعه دارد بوجود می‌آید، جنگ اقتصادی، اتفاقاتی که می‌افتد از اینها غافل بشود،

غفلت از اینجاها، غفلت جامعه از این نکات باعث می‌شود که جامعه شکست‌پذیر بشود، در هر جنگی که آدم غافل شد از تمام میدان، متوقف شد ذهن و فکرش بر یک نقطه‌ی میدان، قطعاً این جامعه شکست‌پذیر است.

*لذا دشمنان ما یکی از اهدافی هم که دنبال می‌کنند این است که جامعه‌ی ما از سایر مسائل غافل بشود.

*جمع‌بندی؛ خوب است که مردم ما به چند نکته توجه داشته باشند، یک)به این اینکه باید آرایش ما در مقابل این ویروس، یک آرایش دفاعی تهاجمی باشد، حضرت آقا توی یکی از فرمایشات اخیر خودشان در آخرین جلسه درس خارج خودشان، قریب به این مضامین فرمودند که ما باید به فکر کارهای تهاجمی هم باشیم، تنها به فکر دفاع نباید باشیم و مسئولین ما باید آرایش‌شان، آرایش دفاعی تهاجمی باشد.

*نکته‌ی بعدی که بایستی مردم ما توجه داشته باشند اینکه ما از اخبار بین‌المللی، از اخبار داخلی نباید غافل بشویم.

*نکته‌ی سوم؛ نباید دچار ترس، رعب و وحشت بشویم، ما باید به فکر این باشیم که با رعایت نکات بهداشتی، با جدی گرفتن توصیه‌های مسئولین، توکل به خدا داشته باشیم، با توکل به خدا بر همه چیز پیروز می‌شویم، با توسل به اهل بیت بر همه چیز پیروز می‌شویم.

*لذا این بحث توکل به خدا و توسل به اهل بیت را جدی بگیریم، لذا همینجا به مومنین عزیز توصیه می‌کنم الان بعضی‌ها به هر حال بنا به توصیه‌هایی که شده لازم هست توی خانه بنشینند و به هر حال باید این توصیه‌ها را باید جدی گرفت، خوب هست که ما وقت‌مان را توی خانه، صرفاً هزینه نکنیم برای فضای مجازی، صرفاً دنبال کردن این اخبار این ویروس، خود این باعث می‌شود که جامعه از جهت اعصاب و روان و آرامش دچار آسیب‌های جدی بشود.

*شما ببینید آماری که چین منتشر کردند، گفتند کسانی که از ترس این ویروس کشته شدند بیشتر از کسانی است که از خود این ویروس کشته شده‌اند.

*الان که این ویروس در چین، مقداری زمینگیر شده است، الان آمار طلاق در آن جامعه بالا رفته براساس اخباری که خودشان منتشر کرده‌اند که مهمترین عوامل افزایش طلاق، می‌گویند که بحثِ نگرانی‌ها و افسردگی‌هایی هست که در بحث این قرنطینه‌ها اتفاق افتاده است.

*بُعد روانی این قصه هم خیلی مهم است، لذا پیشنهادم به مومنین عزیز این است که فرصتی را اختصاص بدهند برای مطالعه، فرصت خوبی است، فرصت خوبی داشته باشند برای قرائت قرآن، برای اُنس گرفتن با ادعیه، ما ممکن است توی حرم ائمه نتوانیم برویم، اما بُعد منزل نبود در سفر روحانی، باید آن ارتباطات معنوی خودمان را با اهل بیت عصمت و طهارت حفظ بکنیم.

*نکته بعدی؛ داشتنِ امید هست، جامعه‌ی ما بایستی امید داشته باشد، امید واقعی که به هر حال ان‌شاالله همینجوری که حضرت آقا فرمودند به فضل اللهی، کلک این ویروس هم کنده خواهد شد و ثمره‌اش اقتدار نظام خواهد بود، ثمره‌اش این خواهد بود که همینجور پس از دوران ۸ سال دفاع مقدس، ما به یک ابرقدرت نظامی تبدیل شدیم پس از جنگ اقتصادی به یک ابرقدرت اقتصادی داریم تبدیل می‌شویم، با جنگ‌های سیاسی به یک ابرقدرت سیاسی داریم تبدیل می‌شویم، به ابرقدرت فرهنگی تبدیل شدیم، ان‌شاالله که به یک ابرقدرت در حوزه‌ی بحث بهداشت و درمان هم تبدیل خواهیم شد و این به فضل اللهی اتفاق خواهد افتاد.

*‏ولکن این روحیه امید بایستی در جامعه حفظ بشود و توصیه‌هایی که مسئولین دارند، مردم بایستی توصیه‌های مسئولین را رعایت بکنند، خصوصاً در حوزه‌ی بحث مسائل بهداشتی، در حوزه بحث رفت و آمدها، در حوزه بحث مسافرت‌ها، این نکات را بایستی جدی بگیرند.

*در پایان از زحمت همه مسئولین و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و تمام نیروهائی که با همان تفکر بسیجی دوران جنگ به کمک آمدند و در تولید ماسک، در تولید دستکش، در توزیع، در ضدعفونی کردن شهر، احساس مسئولیت می‌کنند و در میدان کار می‌کنند، از فعالیت‌های آنها صمیمانه تشکر می‌کنم و اینها از رویش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی هست و امیدوار هستیم که خداوند سایه‌ی امام امت‌مان حضرت آیت الله العضمی امام خامنه‌ای را بر سر همه‌ی ما مستدام بدارد و ان‌شاالله شاهد ریشه‌کن شدن ظلم از عالم هستی و ان‌شاالله تحقق جامعه‌ی عدل با امر ظهور حضرت ولیعصر ارواحنافداه باشیم. ان‌شاالله

انتهای پیام۱۰۰۱* http://jiroftman.ir/?p=465

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =