چرا شهر ها گران اداره می‌شوند؟

به گزارش سایت جیرفت من: معمولا هر کس منتقد وضعیت خدمات و مدیریت شهری است فقدان نیروی متخصص فنی در سیستم تصمیم گیری و برنامه ریزی شهری را به میان می آورد.

در صورتی که برای مدیریت شهری به طیفی از تخصص ها نیاز است. در بحث مدیریت مسائل مالی نیز از ایجاد درآمد به خصوص ایجاد درآمدهای پایدار و دائمی گرفته تا برنامه ریزی صحیح برای هزینه و به حداکثر رساندن بهره وری و نظارت بر حسن اجرای هزینه اعتبارات نیاز به یک سیستم مدیریت مالی قوی است.

در صورتی که  سیستم منظم و موثر مالی ایجاد نشود آیا هیچکدام از تصمیم گیرندگان مدیریت شهری با هر تخصصی ره به جایی خواهند برد؟ و نتیجه لازم و مطلوب حاصل خواهد شد؟ !!!

چون پایه هر فعالیتی تامین اعتبار و بودجه مورد نیاز است. محدودیت منابع هست که جوامع انسانی را به سمت مدیریت سوق می دهد تا بتواند با حداقل هزینه حداکثر بهره وری را کسب نماید.

در هر سازمان ناکارآمد و با بهره وری پایین مهمترین و اولین اشکال متوجه مدیریت و آنهم مدیریت مالی دستگاه است که معمولا بخشی بسیار مهم و جنجال بر انگیز است و بیشترین انحرافات نیز در همین بخش بوجود می آید

 بودجه بندی و مدیریت منابع آنقدر مهم است که در سطح کشور سازمان عریض و طویلی چون سازمان برنامه و بودجه که ریاست آن در جایگاه معاون رییس جمهور قرار دارد و از وجود هزاران متخصص مالی بهره می برد فقط کار بودجه ریزی را بر عهده داشته و سازمانهای نظارتی همچون دیوان محاسبات کشور و سازمان حسابرسی و یا سازمان بازرسی بر چگونگی اجرای بودجه و عملکرد دستگاهها نظارت می کنند.
 
همانطور که مستحضرید هدف از مدیریت شهری اداره مطلوب امور شهر است.

اگر مدیریت مالی را فعالیت‌هایی مبتنی بر تنظیم و حصول درآمد و اعتبار برای یک مؤسسه و اتخاذ بهترین شیوه هزینه بدانیم، مدیریت مالی در مدیریتِ _ شهری که گردش مالی آن بعضا از بودجه کل آن شهر که دولت مرکزی برایش در نظر می‌گیرد بیشتر است، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

متأسفانه بسیار شنیده می‌شود که «شهر‌ها گران اداره می‌شوند.» دلیل اصلی آن، این است که در اداره اینگونه شهر‌ها مدیریت مالی، حسابرسی و نظارت  به هر دلیل جایگاه خود را به خوبی در مدیریت شهری پیدا نکرده است.

یکی از دلایل مهم کم اثر بودن بودجه صرف شده و بهره وری اندک هزینه های انجام شده و رضایتمندی پایین شهروندان، مدیریت مالی ضعیف و بهره مند نبودن مدیریت شهری از برنامه ریزی قوی و نظارت متخصصین مالی و عدم شفافیت بوده است.

بقلم: محمدرضا فاریابی (کارشناس حسابداری، مدیریت مالی و دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک))

انتهای پیام۱۰۰۱* http://jiroftman.ir/?p=5317

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =