مرسدس بنز به کدام سمت می‌رود؟

به گزارش سایت جیرفت من: جمله بسیار معروفی در کمپانی مرسدس بنز وجود دارد با این مضمون که: “خودروها یا مرسدس بنز هستند یا مرسدس بنز نیستند.”

این جمله به نوعی شعار این غول خودروسازی آلمانی محسوب می‌شود. سال 2008 “پیتر فایفر” فقید, طراح ارشد مرسدس جای خود را به “گوردن واگنر” جوان داد.

واگنر 40 ساله که در دانشگاه اسن طراحی صنعتی و در کالج سلطنتی هنر انگلستان حمل و نقل خوانده بود در راس دپارتمان طراحی مرسدس بنز قرار گرفته بود. سوال اساسی که برای اکثر کارشناسان و منتقدان خودرویی در سراسر جهان پیش آمده بود این بود که او چه رویکردی را در طراحی پیش خواهد گرفت؟ آیا او میراث یک قرن افتخار را ادامه خواهد داد یا آن را در ذهن خود و با دستان هنرمندش به چالش خواهد کشید؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

1- برخی خودروها در تاریخ طراحی دنیا همیشه ماندگار بوده و هستند. پای بعضی از آنها حتی به موزه متروپولیتن هم باز شده است. یکی از این شاهکارها, مرسدس بنز گالوینگ W198 و دیگری Sکلاس اتاق W221 بوده که کمپانی دایملر برای تبلیغاتش آن را در کنار یکی از آثار جاودانه نقاشی دنیا یعنی تابلوی مونالیزا قرار داده است!

2- همین جسارت طراحان MTC مرسدس بنز در اشتوتگارت در کنار مدیریت پروفسور “پیترفایفر” و جادوی طراحانی چون “روبرت آپرون” سبب گردید تا رده جدیدی در مبحث طراحی و تولید خودرو باز شود و این بار هم مثل عموم دفعات, نیاکان “کارل بنز” بزرگ روح او را شاد کردند.

رونمایی از CLS در سال 2004 نشان داد که مرسدس بنز در طراحی خودرو بی‌همتا است. سی ال اس الهه‌ی زیبایی نام گرفت. خودرویی که انگار روح خالق آن در آن دمیده شده است. این شاهکار جاودانه مرسدس بنز یک بازتعریف (ReDefine) در طراحی خودرو بود.

پورشه پانامرا با الهام از CLS ساخته شد. استون مارتین راپید هم همینطور. به باور نگارنده حتی BMW X6 هم که نوعی SUV کوپه است خطوط طراحی خود را از CLS قرض گرفته است.

3- سال 2010 یعنی 2 سال بعد از حضور پروفسور واگنر در دپارتمان طراحی مرس بنز, از نسل نو CLS رونمایی شد. به نوعی می توان آن را نسل دوم CLS نامگذاری کرد.

نسل اول CLS اغوا کننده بود. اما وقتی داخل این خودرو بشینید احساس می کنید کت و شلوار تنگی برتن کرده اید که شما را برای دیگران جذاب نشان دهد اما خودتان داخل آن احساس راحتی نمی‌کنید. همگان شگفت‌زده بودند. واگنر فلسفه طراحی در مرسدس بنز را زیر پاهایش له کرده بود. خبری از خطوط شکسته قابل هضم وجود نداشت. ابعاد سی ال اس بزرگتر شده بود. چه اتفاقی افتاده بود؟ آیا مرسدس بنز به مشتریان پروپاقرص خود فکر نمی‌کرد؟ آیا نمی‌ترسید مشتریانش به سمت لکسس و بی ام و سرازیر شوند؟

4- واگنر جوان به مهندسان خود گفته بود به هر کجای کره زمین می‌خواهید سفر کنید. حتی به من هم نگویید کجا می‌روید. کامپیوتر خود را هم ببرید. 6 ماه بعد طرح هایتان را بیاورید.

آنها به نتایجی دست یافته بودند. روند طراحی در مرسدس بنز باید تغییر می‌کرد. او از تیمش حمایت می‌کند و به آنها اعتماد کامل دارد. اینکه در کلاس E از چوب گردو یا گیلاس استفاده شود, یا چرم گاو و یا آلکانترا همه و همه نکاتی هستند که واگنر و تیمش به آن توجه دارند. او می گوید همیشه ایجاد توازن بین هنر و هزینه کاری مشکل و البته اجتناب‌ناپذیر است.

نتیجه‌گیری

بعضی منتقدان و کارشناسان خودرویی می‌گویند مرسدس بنز با الهام از هیوندایی روند طراحی خود را دگرگون کرده است.

اما من عقیده دیگری دارم. مرسدس بنز به 50 سال آینده می‌اندیشد. حال و چند سال آینده دوره گذار به پُست‌مدرن می‌باشد. طرح‌های قبلی مرسد بنز دیگر پاسخگوی روح سیری‌ناپذیر طرفداران آن نبود.

اعتماد به واگنر جوان، مرسدس بنز را شکوفاتر از گذشته کرده است. البته طیف وسیعی از خریداران سنتی مرسد بنز آن را رها کردند اما سال های آینده به سوی آن بازخواهند گشت.

ترجمه و گردآوری: محمد سیدی مَرغکی(دانش‌آموخته فوق لیسانس مهندسی عمران- راه و ترابری)

⬅️چاپ‌شده در ماهنامه نوآور در سال ۲۰۱۷
⬅️منتشر‌شده در وبسایت Magiran در سال ۲۰۱۸

انتهای پیام۱۰۰۱* http://jiroftman.ir/?p=5329

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 17 =