حجت الاسلام شریف‌پور، امام محله و فرمانده پایگاه بسیج در شهرستان جیرفت و بخش ساردوئیه و شهر «درب بهشت» است که طرح جامع فرهنگی، محرومیت زدایی و اشتغالزایی را با کمک اهالی اجرایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار «جیرفت من» به نقل از خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام میلاد شریف‌پور از سال ۸۵ وارد حوزه علمیه شد و فعالیت‌های گسترده‌ای را در ارتباط با اهداف تبلیغی در پیش گرفت. او هفت سالی است که در بخش ساردوئیه شهر «درب بهشت» استان کرمان حضور پیدا کرده است. شهر «درب بهشت» علی‌رغم اینکه بیش از ۸۰ سال بخش بوده، اما متأسفانه بیش از ۷۰ سال روحانی در این شهر به صورت دائم حضور نداشته تا فعالیت داشته باشد و در کنار مردم زندگی کند. اکثراً روحانیون در مناسبت‌ها حضور داشتند. بنابراین شهر از نظر فعالیت‌ روحانیون ضعیف بوده است.

بخش ساردوئیه از مناطق کوهستانی جنوب کرمان است که از لحاظ آب‌ و هوایی شرایط خاصی دارد؛ طوری که در گرمای تابستان می‌توان مناطقی را در آن یافت که دمای صفر درجه سانتی‌گراد را دارد. مساحت این بخش ۳۵۰۰ متر مربع است و دارای سه دهستان است و ۴۸۵ روستای دارای دهیاری دارد که البته روستاهای متعددی هم در این منطقه فاقد دهیاری هستند که در این آمار وجود ندارند.

این روحانی برای اولین‌بار همراه مردم بخش ساردوئیه زندگی می‌کند

او زمانی که وارد این شهر شد، در دفتر امام جمعه حضور داشت و فعالیت‌هایی را آغاز کرد و پس از ۶ سال که این دفتر جمع‌آوری شد، توانست از باب رضایت مردم در این شهر ماندگار شود و فعالیت‌های خود را ادامه دهد. در هر زمینه‌ای که این شهر نیاز به فعالیت داشت چه از فقرزدایی و اشتغال‌زایی گرفته و چه مقابله با اعتیاد و قاچاق حضور فعال داشته است. او می‌گوید: «برنامه جامعی را تدوین کردیم تا در این شهر کارهای ماندگاری انجام شود.»

راه‌اندازی کارخانه تولید اسکاچ برای اشتغال جوانان

نخستین بخش مهم از این طرح تدوین شده، موضوع اشتغال‌زایی است. او می‌گوید: «درب بهشت، شهری کوهستانی است؛ بنابراین تنها سه ماه در سال، قابلیت کشت و کار داریم و نیروهای جوان، ۹ ماه از سال بیکار هستند. نخستین کارگاه صنعتی و کارخانه تولیدی در بخش ساردوئیه ویژه تولید اسکاچ و سیم اسکاچ در ابعاد مختلف با برند «بهشت» را راه‌اندازی کردیم. این کارخانه در چهار سال گذشته، فعالیت‌های خوبی داشته و امسال نیز گسترش یافته و بخش تولید سفره یکبار مصرف هم به آن اضافه شده است. در حال حاضر ۱۰ خانوار به طور مستقیم و غیر مستقیم در این کارگاه مشغول به کار هستند.»

راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه گل‌محمدی کرمان

او با رایزنی و تأمین وام‌هایی از کمیته امداد، اقدام به ایجاد بوم‌گردی برای جذب گردشگر و همچنین اشتغال در حوزه پرورش زنبور عسل کرد. شریف‌پور می‌گوید: «با همکاری بخشدار و با بودجه و حمایت مالی اداره محیط زیست، بنیاد برکت،کمیته امداد و خیرین طرح کشت ۵۰۰ هزار گل محمدی و احداث بزرگترین کارخانه گلاب‌گیری در منطقه خودمان را عملیاتی کردیم که گام مهمی در جهت رفع بیکاری در منطقه برداشته شد.»

۱۵۰ قنات روستا احیا می‌شود

از زمان قدیم در این منطقه رسم بوده است که برای تأمین آب کشاورزی و شرب، قنات حفر می‌کردند؛ طوری که در روستاهای این منطقه شاید حداقل یک قنات را بتوان پیدا کرد. قدیمی‌ترها زمانی که دارفانی را وداع گفتند، جوان‌ترها مدام کار را پشت گوش انداختند تا اینکه بسیاری از این قنات‌ها بر اثر بارش باران، سیل و … این روزها مسدود شده است. شریف‌پور می‌گوید: «با همکاری کارشناس آبفا دکتر گنجوئی، رصد و بررسی این قنات‌ها را انجام دادیم و در مجموع ۱۵۰ قنات شناسایی شد که قابلیت احیا دارد. احیای این قنات‌ها با بودجه بخشداری آغاز شده و ان‌شاءالله تا فرا رسیدن تابستان تمام این قنات‌ها را احیا خواهیم کرد. برخی از آن‌ها نیازمند لایروبی و برخی نیازمند کنده‌کاری و تعریض هستند که با همت جوانان روستا آن‌ها را محقق خواهیم کرد.»

زمین فوتبال برای جوانان احداث شد

احداث زمین فوتبال برای جوانان بخش ساردوئیه با همکاری گروه جهادی حماس و اهدای یک عدد بخاری برای نیازمند در سرمای منفی ۲۵ درجه زیر صفر با همکاری هلال احمر و برگزاری محفل انس با قرآن با حضور قاری بین‌المللی حمیدرضا احمدی وفا و برگزاری جلساتی با بانوان این منطقه با همراهی همسر این طلبه به عنوان شریکه‌الامام گوشه‌های دیگری از اقدامات اوست.

کارهایی که در دوران کرونا رقم خورد

این طلبه فرمانده پایگاه بسیج هم هست و با روحیه بسیجی و جهادی در زمان شیوع ویروس کرونا کمک‌رسان خانواده‌های نیازمند در زمینه رفع مشکلات معیشتی  و محرومیت زدایی آن‌ها بود. او می‌گوید: «در هفته دوم شیوع کرونا، سومین کارگاه تولید ماسک و دستکش در سطح شهرستان را راه‌اندازی کردیم. به واسطه این برنامه‌ها و اقدامات، کمترین آمار بیماری را در شهر داشتیم. به واسطه لطمه خوردن مشاغل در دوران کرونا با همراهی خیرین و با کمک سازمان تبلیغات اسلامی بیش از ۳۰ هزار بسته غذایی میان اهالی توزیع کردیم که همچنان هم ادامه دارد. ضمن اینکه در طرحی ابتکاری با دریافت مبلغ ۲۸۰ هزار تومان از مردم، بسته غذایی ۶۰۰ هزار تومانی را میان آنان توزیع کردیم که در این طرح با جمع‌آوری ۸۰ میلیون تومان از سوی خیرین و ۱۶۰ میلیون تومان از طرف کمیته امداد کمک‌رسانی شد که اتفاق خوبی برای معیشت مردم بود.»

معتاد ترک داده شدند

او در ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر با کمک خیرین و بسیج و دیگر نهادها، بیش از ۲۰۰ بسته غذایی برای نیازمندان بخش تهیه و توزیع کرد. او می‌گوید: «مؤسسه‌ای برای جهت دادن به کمک‌های مردمی در مقابله با بیکاری جوانان و آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی و ثبت کردیم. در قالب کار این موسسه ۸ نفر از معتادان را که علاقه‌مند به ترک بودند، شناسایی کردیم و با کمک خیران و خانواده‌هابه کمپ جیرفت و بم برای ترک معرفی کردیم. شناسایی تعداد بیش‌تری از معتادان و درمان آن‌ها هم در دستور کار ماست.»

انتهای خبر/

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =