اولویت جیرفت توسعه درونی است یا زیرساخت‌های جدید؟

به گزارش سایت جیرفت من: گسترش بی‌رویه، شتابان و ناموزون کالبد شهرها یکی از عوامل در بروز مسائل شهری به ویژه افت منزلت اجتماعی، عملکردی، زیست‌محیطی، اقتصادی، و کالبدی آنهاست.

در مواجهه با این معضلات، توسعه درونی به عنوان پایدارترین الگوی توسعه برای شهرها معرفی شده است. توسعه درونی سیاستی است که با هدف دستیابی به توسعه موزون، متعادل و پایدار شهری به شناسایی و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود توسعه در درون محدوده شهر می‌پردازد.

از طرفی نیازهای جدید سازه‌ها و زیرساخت‌های جدید می‌طلبد. سازه‌هایی چون ساختمان‌های عمومی، معابر جدید، تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح، پل‌ها، فضای سبز، پارک‌ها و زیرساخت‌های خدماتی. سوال اساسی این است که در شهر جیرفت توسعه درونی در اولویت است یا سازه‌های جدید و آیا می‌توان بین آنها توازن ایجاد کرد؟

توسعه درونی در‌ جیرفت شامل چه اقداماتی می‌شود؟

توسعه درونی به معنی ساده؛ بهسازی وضعیت موجود و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه است. علیرغم تمام تلاش‌هایی که در دوره‌های گذشته شده است و قابل تقدیر است، اما به طور مثال جیرفت ۸ پارک به مجموع مساحت ۳۰۰ هزار مترمربع دارد که ۶ پارک آن نیاز به نوسازی و به روزرسانی اساسی دارند. بعضی از آنها دچار شرایطی شده اند که شهروندان حتی جرات حضور در آنها را ندارند چه برسد که در آنها تفریح کنند.

بخش عمده‌ای از کوچه‌های شهر خاکی هستند و نیاز به ایجاد روسازی برای آنها است. این وضعیت در بافت قدیم شهر مثل محله های سرجاز، رهجرد، خیابان کشاورزی و مناطق پرجمعیت کلرود و کهوروئیه بیشتر به چشم می‌خورد.

گردش به راست‌ها و سطح چهارراه های شهر نیاز به بهسازی و اصلاح هندسی دارد. سرعت‌گیرها و سرعت‌کاه‌‌هایی که غیراستاندارد هستند، باید استانداردسازی شوند و آنها که از نقطه‌نظر ایمنی ترافیک نیاز نیست نیز حذف شوند.

اتوبوسرانی طبق گفته مدیر آن و مشاهدات میدانی تقریبا غیرفعال است و باید این ظرفیت بالقوه که در صورت عدم استفاده به زوال کامل نزدیک می‌شود بهسازی شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد، که تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد.

تنها زیرگذر موجود شهر تبدیل به یک نقطه حادثه‌خیز شده که نیاز به اصلاح و بهسازی آن قابل چشم‌پوشی نیست. موارد متعدد دیگری وجود دارد که از حوصله این مقاله خارج است که در مقالات دیگر به آنها اشاره خواهد شد.

چه زیرساخت‌های جدیدی در جیرفت لازم است؟

با توجه به رشد جمعیت و به تناسب آن رشد ترافیک و البته تغییر نیازها و فرهنگ شهروندان، زیرساخت‌های جدید لازمه شهر است.

در نظر بگیرید ۱۵ سال پیش اکثر دانش‌آموزان معمولا در محله‌های خود با پای پیاده به مدرسه می‌رفتند و امروز کمتر دانش آموزی است که سرویس نداشته باشد یا با ماشین شخصی خانواده‌اش به مدرسه نرود که این موضوع زیرساخت‌های حمل و نقلی و ترافیکی عظیمی را می‌طلبد.

پل شماره ۱ هلیل در ساعت‌هایی از روز قفل می‌شود و نیاز به پل جدید در نزدیکی آن جهت رفاه حال مردم مناطق کلرود و کهوروئیه غیرقابل اجتناب است.

میدان سپاه و امام حسین به علت تداخلات ترافیکی گسترده در آینده نزدیک باید تبدیل به تقاطع‌های غیرهمسطح شوند.

خیابان شهید رجایی(لرها) به علت وجود تعداد بی‌شماری مطلب پزشکی و دندانپزشکی تبدیل به یک گره کور ترافیکی شده است که باید جهت رفاه حال پزشکان، دندانپزشکان و مراجعه‌کنندگان محترم به سرعت برای آن چاره‌ای اساسی اندیشید.

کمربند سراسری شهر نیاز به تکمیل دارد تا ارتباط به بخش جنوب غربی شهر تسهیل شود.

شهر گرمسیری ۱۳۰ هزار نفری جیرفت نیاز به حداقل یک شهربازی و پارک آبی مدرن دارد که بخشی از اوقات فراغت شهروندان در آن سپری شود تا مردم مجبور نباشند برای گذران تعطیلات به مرکز استان سفر کنند و باید برای آن فکر و برنامه‌ریزی کرد. نیازهای زیرساختی فراوان دیگری وجود دارد که در این مطلب نمی‌گنجد.

نتیجه گیری

رهاکردن زیرساخت‌های موجود چون کوچه‌ها، معابر، پارک‌ها و ظرفیت‌های اتوبوسرانی در هر شهر و کشوری خسارت محض است و نادیده‌گرفتن نیاز‌های آینده که زیرساخت های جدید می طلبد نیز کوته نگری محض است، که در هر ۲ حالت به شهروندان ضررهای فراوانی وارد می‌شود.

توازن بین توسعه درونی و زیرساخت‌های جدید، هنر مدیریت شهری است. تامین منابع مالی از طریق درآمدهای جاری شهرداری برای توسعه درونی و تامین مالی از طریق منابع ملی و استانی برای زیرساخت های جدید از بهینه‌ترین روش‌ها برای ایجاد توازن برای رویکردهای پیش‌گفته است.

بقلم: محمد سیدی مَرغکی

انتهای پیام۱۰۰۱* http://jiroftman.ir/?p=5505

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 2 =